02 febbraio 2006

un messaggio dalla nostra sbrecca Manuela

Carissimi,
vi volevo raccontare una serata speciale, quella di ieri sera 1° Febbraio. Siamo state invitate alla prima del documentario "Porca Miseria" di Armando Ceste .
Lo sciopero della fame per scongiuarare i tagli al FUS lo aveva colpito molto, così venne a fare delle riprese al camper per il suo documentario. Non solo: venne a riprendere anche il concerto del 25 novembre, il famoso
Requiem...
Il documentario è bellissimo e,visto che la tv è molto interessata a comperarlo, spero che prima o poi tutti possiate vederlo. A grandi linee vi posso dire che parla dei "nuovi poveri", invisibili nella Torino olimpica, che vuole mostrare l'immagine di una città ricca e figa ma che in realtà nasconde un popolo di uomini soli e depressi che non riesce ad arrivare alla fine del mese.
La cosa che salta agli occhi è il disagio lavorativo: non c'è lavoro; ci sono persone che vengono licenziate a 50 anni senza nessuna possibilità di essere riciclate, e che non riescono a mantenere le proprie famiglie; ci sono molti ragazzi con contratti precari, che non hanno più diritti nè futuro, costretti a vivere nell'incetezza; ci sono pensionati che prendono 500 euro di pensione e non ci stanno dentro; ci sono 30.000 famiglie che vanno alla caritas a prendere le borse di cibo, 1.300 persone che giornalmente vanno alle mense per poveri; ci sono cassintegrati a 650 euro al mese e tanti altri casi ancora.
Poi ci siamo anche noi, con la nostra cultura negata, sul punto di essere precarizzati. Evidentemente si pensa di riuscire a manovrare meglio un popolo ignorante!

E' stata un'emozione grande rivederci nel Requiem, con quell'applauso iniziale che non finiva più.

1 Comments:

At 4/2/06 11:05, Anonymous Anonimo said...

THE TIMES 3/2/2006
National pride is muted as opera runs out of notes
From Richard Owen in Rome
ITALIAN opera, one of the country’s most treasured cultural assets, is in financial crisis, with three top houses admitting this week that they are on the verge of bankruptcy. La Fenice in Venice, the Carlo Felice opera house in Genoa and the San Carlo in Naples all blame government spending cuts for their predicament. La Fenice, which reopened two years ago after a €90 million (£61 million), eight-year reconstruction after a fire, has incurred annual losses of €3 million.The Genoa opera house predicts losses of €4.6 million. The San Carlo opera house in Naples, Italy’s oldest and arguably most beautiful opera theatre, expects a deficit of almost €7 million. Gioacchino Lanza Tomasi, the general manager of the San Carlo, said: “We are staring disaster in the face. Only public funds can plug a gap of that size.” He said he had avoided cutting operas such as next month’s Marriage of Figaro only by cancelling ballet performances.If the deficits exceed €5 million, the opera houses will automatically be declared bankrupt and taken over by a government-appointed “commissar” — the fate that befell Florence’s opera house, the Maggio Musicale Fiorentino, in the autumn.The crisis has been blamed on Silvio Berlusconi, the Prime Minister, who only two months before a general election, faces accusations of neglecting the country’s cultural heritage. Across Italy, arts budgets have been cut as Signor Berlusconi’s Government attempts to plug a huge budget deficit.Economy Ministry officials argue that Italian opera has become “fat on subsidies”. Nearly half of Italy’s arts budget of €500 million, which is being cut by one third, is spent on opera. Giampaolo Vianello, the general manager of La Fenice, said: “We play to full houses, but the costs are huge. We haven’t got a single euro to spare.” Signor Vianello said that Venice city council and the Veneto region were “seeking ways to prevent shortage of cash from doing what the flames did not manage to do ten years ago”. In Genoa, Gennaro Di Benedetto, general manager of the Carlo Felice, said it was “dangerously close” to the €5 million deficit that would trigger state intervention. Signor Di Benedetto said he had been forced to “cut the current season to the bone”, dropping performances of Janácek’s Katia Kabanova and Verdi’s Un Ballo in Maschera.Italy’s 13 opera houses, formerly state owned, have been run since 1995 by foundations funded by sponsorship, private investment and state subsidies. In Milan the troubled La Scala opera house was reopened in December with Mozart’s Idomeneo under the British conductor Daniel Harding, after the departure of Riccardo Muti as musical director because of “artistic disagreements”, aggravated by tensions over budget cuts.Francesco Giambrone, general manager of the Maggio Musicale, said that the Florence opera house was also “on the road to recovery” after “restructuring” to meet a €6.5 million deficit. He revealed, however, that the Florence opera house had plugged the gap only by selling off valuable warehouse space.This week Rocco Buttiglione, the Culture Minister, who at one stage threatened to resign over the cuts, announced that a further €21 million would have to be sliced from the arts budget for Rome and Lazio.

 

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